گام هاي ساخت هولوگرام

هولوگرام

در اين مقاله در خصوص موضوعات زير بحث ميكنيم :

هولوگرام تصويري سه بعدي مي‎باشد كه با طراحي توسط دستگاه‎هاي ليزري به صورت برچسب در مي‎آيد. به عبارتي هولوگرام تصويري است كه درون پلاستيك، شيشه و يا فلز حبس شده است. اين تصاوير سه بعدي، همان اشكال براق و متاليك با تصاويري مبهم درون خود هستند. از آنجايي كه تكثير آن‎ها بسيار دشوار مي‎باشد مي‎توانند با جعل و تقلب مقابله كنند. به همين دليل است كه در بازار امنيت تجاري از كارايي و محبوبيت بالايي برخوردار هستند. شما نمي‎توانيد هولوگرام را كپي كنيد. به همين دليل است كه از اين تصاوير، براي برچسب اطمينان روي كالاهاي مصرفي استفاده مي‎شود تا اصالت كالاي توليد شده توسط شركت را تضمين ‎كنند.

هولوگرام

ساخت هولوگرام


مي‎توانيم اين اشكال براق و متاليك را در اسكناس، كارت‎هاي اعتباري و حتي بسته‎هاي نرم‎افزار ببينيم كه معمولاً براي اثبات اصل بودنشان از از اين روش استفاده مي‎كنند.اين تصاوير حتي مي‎توانند كاربرد علمي و پزشكي هم داشته باشد. دانشمندان در تكنيكي به نام تداخل‎سنجي هولوگرافي از يك قطعه‎ي موتور مانند، يك هولوگرام مي‎سازند و آن را به صورت يك تصوير سه بعدي ذخيره مي‎كنند تا بعداً بتوانند از آن استفاده كنند. اگر بعداً از اين موتور، يك هولوگرام ديگر بسازند با مقايسه‎‏ي اين  دو شكل با همديگر مي‎توانند هرگونه تغيير و در نتيجه فرسايش و نقص احتمالي در موتور را شناسايي كنند.

طراحي هولوگرام

طراحي و توليد هولوگرام


سابقه فعاليت صنايع چاپ و بسته‎بندي سينا در عرصه توليد و چاپ هولوگرام به بيش از 2 دهه مي‎رسد. ساليان سال است كه طراحي هولوگرام به يكي از مهم‎ترين و متداول‎ترين ابزارهاي تأمين امنيت اسنادي همچون بليط، چك و اوراق بهادار تبديل شده‎است. در طي اين سال‎ها و همگام با پيشرفت تكنولوژي شاهد اضافه شدن خصوصيات و ويژگي‎هاي شگفت‎انگيزي بوده‎ايم كه آن‎ها را به بهترين گزينه براي حفظ امنيت اسناد و مدارك و جلوگيري از جعل آنها تبديل مي‎كند. براي شمار كثيري از شركت‌ها طراحي كرده‌ايم كه علاوه بر حفظ و تقويت هويت برندشان، امنيت آن‌ها را در برابر اقدامات جعل و كلاه‌برداري تضمين مي‌كنند.

موارد استفاده از هولوگرام

موارد استفاده از هولوگرام


اين روش كارايي بالاتري نسبت به الگوهاي سابق دارد زيرا در اين روش نيازي به صفحه ي مسطح و شفاف نيست .براي مثال اين گروه هولوگرام را بر روي درپوش يك بطري ساخته بودند .آن ها هم چنين كد هولوگرافي QR-نوعي باركد و يك امضاي هولوگرافي دست نوشته اي را بر روي آن حك كرده بودند .
دانيال اي اسمالي يك مهندس الكترونيك و كامپيوتر در دانشگاه باريغام گفت اين تكنولوژي يك نمونه ي كلاسيك از هولوگرافي نوري مي باشد .از نكات مثبت اين تكنولوژي  اين است كه هر ماده اي كه لايه ي جاذب كدر بر سطح خويش دارد قابلينت تبديل شدن به هولوگرام را دارد .وي هم چنين به اين مسءله اشاره كرد كه اين تكنولوژي گشايش دروازه اي به سوي انبوهي از مواد براي به كار گيري در هولوگرافي هاي كدر مي باشد .

نحوه ساخت هولوگرام

نحوه ي ساخت هولوگرام 


ساخت هولوگرام سه بعدي خانگي ساده تر از چيزي است كه تصور مي كنيد.به طور ميانگين هر ساله هزاران دانش آموز،كارورز ،استاد و...هولوگرام ها را در خانه ،محيط كار و يا در مدرسه مي سازند.براي ساخت هولوگرام ها به تعدادي منابع پايه ي هولوگرافي ،لوازم خانگي ،اتاق تاريك و در حدود 30دقيقه زمان براي پردازش تصوير نياز است.با كنترل زمان و استفاده از توانمنديتان قادر به ساخت هولوگرام هاي تخصصي خواهيد بود . مراحل ساخت برچسب هولوگرام به صورت زير است. 

مرحله يك از چهارم

 

  • تهيه مواد مورد نياز براي ساخت هولوگرام 

1-مواد مورد نياز را به صورت آنلاين و يا از فروشگاه هاي فيلم برداري تهيه كنيد.قبل از آغاز كار از تهيه ي تمامي مواد مورد نياز اطمينان كافي كسب كنيد .تمامي مواد را از فروشگاه هاي معتبر و تخصصي  فيلم برداري و يا به صورت اينترنتي تهيه كنيد:

 

  • صفحات باريك هولوگرافي 
  • اشاره گر ليزري هولوگرافي مادون قرمز
  • بسته هاي پردازشگر هولوگرافي 
  • عينك ايمني 
  • دستكش هاي لاستيكي ضخيم
  • كتاب جلد مقوايي بزرگ
  • انبر فلزي 

مراحل ساخت هولوگرام

2- يك جسم سه بعدي و درخشنده براي چاپ هولوگرام انتخاب كنيد.اجسام مات ،پلاستيكي ،ساخته شده از خز و يا پارچه به راحتي در حين كار تاب بر مي دارند.براي ايجاد تصويري واضح تر از يك جسم سه بعدي ،فلزي و ياچيني كه نور را به راحتي بازتاب مي دهد و بزرگتر از صفحات هولوگرافي تان نيست ،استفاده كنيد.
-براي نمونه سكه بهترين نمونه براي ساخت يك هولوگرام است .اما يك جسم پارچه اصلا ايده آل چنين كاري نيست .

مراحل توليد هولوگرام
3-هولوگرام را در يك اتاق تاريك بسازيد.هولوگرام ها  در اتاق تاريك به سبب تفاوت زياد ميان جسم و محيط پيرامون  بهتر پردازش داده مي شوند .اتاق را كاملا تاريك كنيد و در صورت نياز تمامي پنجره ها و منابع نوري را با كاور پوشش دهيد.
از پردازش هولوگرام ها در محيط هايي با كفي هاي تخته اي پر سر وصدا ،وزش ناگهاني هوا و هر گونه صداي ناخواسته خودداري كنيد.اتاق هاي آجر كشي شده ،بتوني و يا كف پوش هاي فرشي از هر نظر مناسب و ايده آل به نظر مي رسند.
-تا زماني كه جسم را با يك اشاره گر ليزري روشن مي كنيد نيازي به خاموش كردن لامپ ها نيست.

ساخت هولوگرام
4-شي موردنظر را بر روي يك ميز محكم قرار دهيد.از ميزهاي محكمي كه در آن امكان هيچ گونه حركتي وجود ندارد ،استفاده كنيد.اگر موفق به پيدا كردن چنين ميزهايي نشديد ،كف پوش هاي بتوني ،آجري و مسطح راجايگزين آن كنيد.
-اگر نگران جابه جايي شي مورد نظر بر روي ميز هستيد آن را به يك تكيه گاه چوبي و يا فلزي بچسبانيد.

چاپ هولوگرام
5-از دستكش و كلاه ايمني در حين كار استفاده كنيد:
مواد شيميايي پردازشگر به صورت رقيق و يا خشك سمي و خطرناك هستند.از دستكش محكم و عينك ايمني براي محافظت از پوست و چشم استفاده كنيد .
-هرگز به  مواد شيميايي پردازشگر را بدون دستكش و عينك ايمني براي جلوگيري از هر گونه جراحت دست نزنيد.
-اگر نسبت به بوهاي شيميايي حساسيت داريد از يك ماسك تنفسي در حين كار استفاده كنيد.

 

مرحله ي دو از چهارم

  • استفاده از اشاره گرهاي ليزري 

توليد و چاپ هولوگرام
1-اشاره گر ليزري هولوگرافي مادون قرمز را جاي گذاري كنيد.از يك گيره ي لباس براي ثبات اشاره گر ليزري به پايه ي پلاستيكي استفاده كنيد.پايه را بر روي يك سطح مسطح محكم در حدود يك تا دو فاتوم بالاتر از جسم مورد نظر قرار دهيد.
-براي جلوگيري از آسيب به چشم از نگاه كردن مستقيم به اشعه ي ليزري و يا تاباندن اشعه ي ليزري به چشم ديگران خود داري كنيد.

هولوگرافي
2-اشعه ي ليزر را به گونه اي تنظيم كنيد تا جسم كاملا روشن شود.اشاره گر ليزري را روشن كرده و آن را مستقيما به جسم بتابانيد .اشعه ي ليزري را مستقيما مماس بر سطح جسم بتابانيد تا آن را به طور كامل روشن كنيد.
تمامي لامپ هاي موجود در اتاق را خاموش كنيد.تمامي لامپ ها  را خاموش كرده و از ورود هر گونه منابع طبيعي نور به داخل اتاق خودداري كنيد.اتاق پردازش هولوگرام به گونه اي تاريك بايد باشد تا امكان خواندن نوشته هاي چاپي وجود نداشته باشد.
-اگر چشم هايتان به تاريكي بيش از اندازه حساسيت دارد يك چراغ خواب كوچك به زير ميز نصب كنيد.


مرحله سه از چهارم 

مراحل توليد هولوگرام

  • گرفتن عكس هولوگرافي 

1-محل تابش اشعه ي ليزري را با يك كتاب و يا هر جسم ديگر مسدود كنيد.يك كتاب ضخيم و يا هر چيز ديگر مابين اشاره گر ليزري و جسم قرار دهيد تا اشعه آن را مسدود كنيد.كتاب به عنوان نوعي شاتر براي گرفتن تصوير هولوگرافي عمل مي كند .
از يك جسم محكم به عنوان شاتر استفاده كنيد.اجسام شفاف و نيمه شفاف مانعي براي اشعه هاي ليزري به حساب نمي آيند.

توليد هولوگرام و كاربرد هاي آن
2-نوار هولوگرافي را در نقطه ي عكس جسم قرار دهيد.نوار هولوگرافي را در جهت مخالف جسم قرار دهيد.اگر نوار هولوگرافي ضخامت كافي براي ايستادن را ندارد ،آن را با پوششي از پلاستيك در دو جهت قرار دهيد .
-نوار هولوگرافي را ده الي بيست ثانيه قبل از فرآيند تصوير برداري جاي گذاري كنيد .
-صفحات هولوگرافي را در يك جعبه ي بسته قرار دهيد تا براي تهيه ي عكس هاي واضح كارايي لازم را داشته باشند.

مراحل مختلف توليد هولوگرام
3-شاتر جسم را در حدود 1الي 2اينچ بالاتر از ميز قرار دهيد. در اين مرحله كتاب بايد از رسيدن اشعه ي ليزري به صفحه شود.كتاب را در حدود ده الي بيست ثانيه به حالت سكون قرار دهيد.
-از بروز هر گونه حركت ناگهاني كه باعث ايجاد اختلالاتي در تصوير مي شود ،جلوگيري كنيد.

ساخت هولوگرام
4-در حدود ده ثانيه جسم مسدود كننده را برداريد. جسم مسدود كننده را در حدود ده ثانيه براي رسيدن نور به صفحه ي هولوگرافي  برداريد.سپس پس از ده ثانيه جسم مورد نظر را به حالت اوليه برگردانيد.


مرحله ي چهارم از چهارم

توليد برچسب هولوگرام

  • پردازش صفحه ي هولوگرافي 


1-مواد پردازشگر شيميايي را طبق دستورالعمل با يكديگر تركيب كنيد.پودرهاي شيميايي پردازشگر را در يك ظرف شفاف با يكديگر تركيب كنيد .پس از مطالعه ي دقيق دستورالعمل بسته ميزان مورد نظر از آب و محلول را در يك كاسه تركيب كرده و آن را به آرامي با ميله ي باريك فلزي تركيب كنيد.
-تركيبات بايد طبق دستورالعمل هاي بسته بندي باشد .
-در زمان استفاده و تركيب مواد شيميايي پردازشگر از دستكش و عينك ايمني استفاده كنيد.
-در برخي از بسته ماده ي ظهور و محلول رنگ زدا براي پردازش هولوگرام ها وجود دارد.هر يك از مواد بايد جداگانه با يكديگر تر كيب شوند.

توليد هولوگرام
2-هولوگرام را به مدت بيست ثانيه در محلول ظاهر كننده ي فيلم قراردهيد و سپس آن را آبكشي كنيد.از يك انبر فلزي براي حركت دادن هولوگرام ها در محلول به سمت عقب وجلو استفاده كنيد .بعد از سي ثانيه هولوگرام را در كاسه اي از آب گرم به مدت سي ثانيه آبكشي كنيد.

توليد هولوگرام
3-اين مرحله را محلول رنگ زدا تكرار كنيد. پس از گرفتن جسم مورد نظر با يك انبر آن را در محلول رنگ زدا به مدت سي ثانيه به جلو و عقب به حركت در آوريد.پس از گذشت بيست ثانيه هولوگرام را به مدت سي ثانيه در آب ولرم شست و شو دهيد.
-بهتر است از ظرف آب ديگري نيز براي شست و شوي مجدد هولوگرام ها استفاده شود.

انواع هولوگرام
4-صفحه ي هولوگرافي را در كنار ديوار خشك كنيد.صفحه ي هولوگرافي را به صورت عمودي و در جهت مخالف ديوار نگه داريد .به همين منظور دستمالي در زير شيشه قرار دهيد تا آب اضافي شيشه را به خود جذب كند.بهتر است صفحه در محيط تاريك خشك شود .
-مدت دو الي ساعت زمان بسته به سايز صفحه براي خشك شدن كامل صفحه لازم است .

ساخت هولوگرام در ايران
5-تصوير هولوگرام را براي شناسايي عيوب موجود در آن بررسي كنيد.بعد از خشك شدن كامل صفحه آن را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد تا هولوگرام كامل را بررسي كنيد.اگر از نتيجه ي نهايي پردازش تصوير رضايت كافي را داشتيد ،هولوگرامتان آماده است .
-در صورت هر گونه نارضايتي نسبت به نتيجه آزمايش را با يك هولوگرافر تخصصي تكرار كنيد.
-اگر از نتيجه ي كارتان راضي نيستيد ،به هيچ عنوان نااميد نشويد.ساختن هولوگرام هاي با كيفيت مانند بسياري از كارهاي تخصصي به زمان ،تكرار و تمرين نياز دارد .


 

[ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۵۴:۰۳ ] [ نادر رفيعي ]
[ نظرات (0) ]
[ ]