معرفي هولوگرام حرارتي

هولوگرام چيست؟

واژه هولوگرام به معناي تمام نگار يا بعد نگار است.هولوگرام يك نشانه تصويري سه بعدي است كه با تكنولوژي ليزر(حاصل پديده تداخل امواج تكفام ليزر )به صورت برچسب توليد مي شودو جلوه هاي بصري منحصر بفردي از نام يا آرم گرافيكي در لايه هاي سه بعدي دارد

هولوگرام عبارت است از يك ساختار تقريبا مسطح ، تشكيل شده از پست و بلندي هايي در حد ميكرون و يا كوچكتر ، كه بر اثر نوردهي مناسب طي فرآيندي پيچيده و بسيار دقيق اپتيكي بصورت يك تصوير سه بعدي ايجاد ميگردد و در واقع نور منعكس شده از آن تداعي كننده شي واقعي است.

در واقع مي توان گفت هولوگرام به عنوان مطمئن ترين برچسب روي كالاها شناخته شده است و دليل آن اين است كه اين برچسب را بعد از توليد نمي توان به هيچ عنوان تكثير مجدد كرد. برچسب هاي هولوگرامي، نشان از تاييد اعتبار يك محصول بدون امكان جعل آن است. ليبل هولوگرام جدا از اينكه مقرون به صرفه ترين راهكار براي جلوگيري از ايجاد كالاي تقلبي است، بسيار چشم نواز و زيباست. ساختار چندلايه اي هولوگرام، جعل آن را بسيار سخت و عملا غير ممكن ميكند

اصطلاح هولوگرام را مي توان به هر دو مورد ماده رمز گذاري شده و تصوير نهايي اطلاق نمود

توسعه فناوري هولوگرام از سال 1962 آغاز شد، هنگامي كه يوري دنيسيوك، در كشور شوروي سابق، و امت ليث و جوريس آپاتنيكس در دانشگاه ميشيگان ايالات متحده، تكنولوژي ليزر را توسعه دادند كه اشياء سه بعدي را ضبط كردند. اولين هولوگرام در سال 1965 با نور ليزر ساخته شد.

هولوگرام

علم هولوگرافي

هولوگرافي جزو مباحث فيزيك اپتيك است. به علم توليد هولوگرام، هولوگرافي مي گويند.

هولوگرافي يا تمام نگاري يك تكنيك پيشرفته است كه امكان عكسبرداري سه بعدي از اجسام را مهيا مي سازد.

هولوگرافي يا تمام نگاري زماني اتفاق مي افتد كه اشعه تكفام ليزر به دو تابه مجزا تقسيم شود.

نخسين تابه از جسمي برمي خيزد كه قرار است از آن عكاسي شود. سپس تابه دوم را طوري مي تابانند كه با نور برتابيده تابه نخستين برخورد كند .

كاربردهاي وسيع هولوگرافي شامل: ميكروسكوپي سه بعدي، مهندسي پزشكي، كاربردهاي انتشار نور و سيستم هاي پروجكشن، سيستم هاي بيولوژيكي، مهندسي ابزار هاي فوتونيك، ساختار هاي نانو، تكنولوژي هاي پيش رفته نساجي، ليزرهاي نيمه رسانا، تكنولوژي كريستال مايع، تكنولوژي هاي نمايشي و تبليغاتي و صد ها ايده ي ديگر مي شود.

پديد آورنده علم هولوگرافي

بي شك دنيس گابور ( Denis Gabor ) انگليسي را مي بايست به عنوان پديد آورنده علم هولوگرافي دانست. چرا كه او در سال 1947 ميلادي در حالي كه در زمينه افزايش دقت ميكروسكوپ هاي الكتروني فعاليت مي نمود موفق به انجام اين كشف مهم شد و در سال 1971 مفتخر به دريافت جايزه نوبل فيزيك گرديد. يافته هاي وي به ناچار تا اوايل سال 1960 يعني زمان اختراع نور ليزر به تعويق افتاد.

هولوگرام

ويژگي هاي هولوگرام

ضد دستكاري و كنده شدن

هولوگرام ها را نميتوان با دستكاري و مخدوش كردن از محصول جدا كردو مقومت بسيار بالا در برابر كنده شدن و از بين رفتن توسط آب و هوا، گرد و خاك و ساير عوامل محيطي دارد.

ضد جعل بودن

برند هاي مطرح همواره در خطر جعل كنندگان هستند. استفاده از برچسب هولوگرام راهي مناسب و در عين حال ايمن براي محافظت از محصولات ارائه مي دهد. از طرفي ميتوان هولوگرام شخصي سازي شده و منحصر به برند شما را توليد كرد كه كپي برداري از آن براي ديگران بسيار دشوار باشد.دليل ضد جعل بودن هولوگرام، به سبب فناوري پيشرفته و گران قيمت توليد و چاپ آن است.

بسته بندي و تبليغات

استفاده از هولوگرام براي بسته بندي و روي محصولات بسيار مناسب است. جذابيت بصري ايجاد شده توسط هولوگرام (بخصوص نوع سه بعدي آن) به بيشتر ديده شدن محصول شما در قفسه ها كمك فراواني ميكند.

تقويت ارزش برند

هنگامي كه شما از برچسب هولوگرام براي محصولات خود استفاده ميكنيد، ارزش و احترام متقابل هم براي خود و هم براي مصرف كننده نهايي قائل ميشويد و همچنين باعث ماندگاري بالا در ذهن مشتريان ميشويد. علاوه بر اين، هنگامي كه محبوبترين برند هاي دنيا براي محافظت از برند خود در برابر جعل از هولوگرام استفاده ميكنند، استفاده شما از برچسب هولوگرام نشان دهنده قدرت برند شماست.

احراز هويت و تاييد اصالت

برچسب هاي هولوگرامي اغلب براي مقاصد شناسايي از جمله انواع اسناد (كارت شناسايي، كارت اعتباري، اسناد بانكي و ...) استفاده ميشود. دليل اين امر نيز واضح است؛ سختي جعل و تكثير پذيري هولوگرام ها.

مقاوم در برابر حرارت

هولوگرام ها براي كالاهايي كه در معرض حرارت مي باشند مقاومند.

كاربردهاي هولوگرام

  • كارت هاي شناسايي
  • محصولات مختلف كه تاييد اصالت در آنها بسيار مهم است.
  • گواهينامه هاي اهدايي و مدرك هاي معتبر بين المللي
  • چك و اوراق بهادار بانكي
  • بسته بندي محصولات
  • گواهينامه هاي رانندگي
  • فراهم سازي اطلاعاتي بر روي هولوگرام براي هر گونه پيگيري از اصل بودن محصول
  • ايجاد اطمينان خاطر در مشتريان به سبب اصل بودن محصول
  • جلوگيري از جعل آثار هنري
  • (واحد با ارزش پول ملي (مانند سكه هاي طلا
  • بسته بندي
  • در پزشكي
  • جلد كتاب

كاربرد هولوگرام

انواع هولوگرام

هولوگرام عمومي يا آماده (ژنريك)

هولوگرام هاي عمومي در مشاغلي كه ويژگي امنيتي در هولوگرام ضروري نيست، استفاده مي شود و براي تاييد محصول به كار مي رود. كه قابليت چاپ شماره سريال هم بر روي اين هولوگرام ها وجود دارد.

مزيني كه اين دسته نسبت به ساير انواع هولوگرام دارند، قيمت پايين تر نسبت به هولوگرام هاي دو بعدي و سه بعدي است.

هولوگرام دو بعدي

اين دسته از هولوگرام ها بطور معمول روي كارت هاي شناسايي يا برچسب هاي محافظ محصولات بسيار پر كاربرد هستند. در حقيقت اين هولوگرام ها دو يا چند تصوير هستند كه روي هم قرار گرفته و لايه بندي شده اند. اين هولوگرام ها رنگهاي رنگين كمان را تحت يك محدوده وسيع از شرايط نوردهي نمايش مي دهند و داراي يك لايه تصوير هولوگرام و بدون عمق مي باشند.

هولوگرام سه بعدي

هولوگرام هاي سه بعدي تركيبي از عمق و رنگ هاي مختلف هستند كه در زواياي مختلف تصاوير گوناگوني را ارائه ميدهند. اين هولوگرام ها از لحاظ فاكتور هاي امنيتي داراي بالاترين معيار ها هستند و اغلب براي گارانتي مدل هاي مختلف گوشي و محصولات با ارزش مورد استفاده قرار ميگيرند.

هولوگرام تركيبي (دو و سه بعدي)

اين نوع هولوگرام ها از لايه هاي مختلفي تشكيل مي شوند كه بر روي يكديگر قرار مي گيرند، بطوريكه عمق خاصي را در تصوير ايجاد مي نمايند و باعث بوجود آمدن ساختار سه بعدي در هولوگرام مي شوند. در اين دست هولوگرام به سبب عمقي كه تصاوير دارند، لايه ها بصورت دو و سه بعدي نمايش داده ميشوند از اين رو به آن هولوگرام پيچيده يا چندلايه اي نيز گفته ميشود.

ماتريس نقطه اي

اين نوع از هولوگرام ها از نقطه هاي بسيار زياد و ريزي ساخته شدند كه ميتوانند فاكتور هاي امنيتي بسيار زيادي را در خود جاي دهند. در اين نوع هولوگرام نقاط بسيار زياد توسط دستگاه ليزر، روي برچسب و ليبل حكاكي ميشود. كاربرد اين نوع هولوگرامها بيشتر درموارد امنيتي،كارتهاي شناسائي،پاسپورتها واسناد ومدارك مي باشد.

نوار هولوگرام

هولوگرام فليپ فلاپ يا تلنگري

اين مدل از هولوگرام ها هم براي برند سازي و هم جهت موارد امنيتي بسيار مناسب هستند. اين نوع از هولوگرام ها به فشار حساس هستند و از طريق تنظيم رنگ هاي داخلي آنها، ميتوانند تصاوير زيادي را داخل خود داشته باشند اين نوع هولوگرام دو تصوير مختلف را از زواياي مختلف نشان مي دهد.اين بدان معناست كه اگرزاويه ديدتغييركند، تصاوير مختلفي در هولوگرام ظاهر مي شوند.

هولوگرام طرح مخفي

در اين نوع هولوگرام ها، متن يا تصوير خاصي درون هولوگرام قرار مي گيرد كه در حالت عادي غير قابل رؤيت است و فقط با استفاده از دستگاههاي ليزرخوان مخصوص قابل رؤيت خواهد بود. از اين نوع هولوگرام در مواردي كه امنيت بالايي مدنظر باشد، استفاده مي شود.

هولوگرام حرارتي

هولوگرام هاي حرارتي معمولا در مقياس وسيع و در شرايطي كه چسبانيدن آنها با دست ممكن نيست، كاربرد دارند.اين نوع از هولوگرام ها بسيار چسبنده هستند و عملا غير قابل كندن ميباشند و به وسيله فرايند حرارتي روي هر سطحي مانند پلاستيك، پي وي سي و قابليت نصب دارند

هولوگرام هاي شفاف يا ترنسپرنت

نوع ديگري از هولوگرام ها هستند كه در فرآيند توليد آن از لايه هاي شفاف استفاده شده است از برچسب هاي هولوگرام شفاف زماني استفاده ميشود كه در كنار حفاظت و امنيت محصول، بخواهيم سطح زير هولوگرام هم قابل تشخيص و مشاهده باشد.در اين نوع از هولوگرام متون و تصاوير قرار گرفته در زير برچسب، قابل رؤيت مي باشند و اكثرا بر روي اسناد و مدارك مورد استفاده قرار مي گيرند. در اين نوع هولوگرام از فويلهاي شفاف استفاده مي شود كه معمولاٌ بر روي اسناد الصاق شده و به گونه اي است كه متن و يا تصوير زير برچسب قابل مشاهده مي باشد.

هولوگرامهاي شماره سريال دار

در اين نوع هولوگرام براي ايجاد امنيت بيشتر و همچنين مديريت و كنترل اجناس و مدارك، شماره سريالهايي بر روي برچسب به كار گرفته مي شوند.اين دست از برچسب امنيتي، مانند ليبل اموال داراي شماره سريالي 8 تا 10 رقمي است تا علاوه بر تامين امنيت كالا، امكان رديابي و رهگيري مرسوله را هم فراهم سازد.

شماره سريال ها به سه دسته تقسيم مي گردند

  • شماره سريال چاپي
  • شماره سريال شفاف
  • شماره سريال برجسته

هولوگرام داراي پوشش

هولوگرام هاي داراي پوشش يا اسكرچ، داراي نوعي پوشش به لحاظ امنيتي روي خود هستند تا كد يا اطلاعات زير آن، به راحتي خوانده نشود. شما ميتوانيد براي دسترسي به اطلاعات يا گارانتي و ضمانت محصول، اسكرچ روي آن را خراش دهيد و كد زير آن را بخوانيد.

هولوگرام نقش برگردان

اين نوع هولوگرامها تصوير يا متن خاصي را در هنگام كنده شدن از خود به جاي مي گذارند. برخي بصورت طرحي از برچسب جدا شده و بر روي سطح قرار مي گيرند و برخي ديگر نيز بصورت چاپي و با رنگهاي مختلف بر روي سطح باقي مي مانند.

هولوگرام نقس برگردان

نوار هاي هولوگرامي

اين نوار ها بصورت رولي عرضه و عموما براي پاكت نامه يا جعبه مقوايي هاي مهم استفاده ميشوند. اين دست از هولوگرام ها با داراي بودن كد هاي ريز و تصاوير متخلخل، امنيت بالايي براي مرسولات پستي يا نامه هاي مهم به همراه مياورند.اين نوارها در صورتي كه از روي جعبه مورد نظر كنده شود، هولوگرام تخريب شده و باطل مي گردد.

رنگ واقعي

اين دست كه اغلب در واحد هاي مالي كشور ها به كار ميرود، تصوير بك گراند خود را با رنگي دقيق و واقعي نمايش ميدهد و به هيچ عنوان قابل جعل نيست. هولوگرام رنگ واقعي هنگامي كه با تصويري پرتره از كارهاي هنري با كيفيت عكاسي شده باشد، جعل آن غيرممكن است.

ميكرو تكست

در اين مدل از برچسب ها، نوشته ها و تصاوير در حد ميكرو چاپ شده اند. و شما نمي توانيد با چشم غير مسلح، آنها را مورد مشاهده يا مطالعه قرار دهيد.

فويل هاي هات استامپ

در اين نوع هولوگرام بصورت حرارتي برروي سطح مورد نظر مانند پارچه ، فلزات، پلاستيك، چرم، كاغذ و .. منتقل ميشود و با ماشين هات استامپ مورد استفاده قرار ميگيرد.

برش خاص

كه اينكار ضريب امنيتي كار را افزايش مي دهد . در اين نوع هولوگرام قادر به انجام ظريف ترين و حساس ترين برش ها توسط دستگاه ليزر مي باشيم ،

هولوگرام چاپ گرم

در اين نوع هولوگرام از چسب خاصي استفاده ميگردد كه در حالت عادي چسبندگي ندارد و هنگامي كه در معرض حرارت و فشار قرار مي گيرد چسب آن فعال شده و به دليل نحوه الصاق به هيچ وجه قابل جداسازي از روي سطح نمي باشند. اين هولوگرام با حرارت و فشار بالايي بر روي سطح مورد نظر مي چسبد.

[ ۵ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۲۷:۵۳ ] [ نادر رفيعي ]
[ نظرات (0) ]
[ ]