آيا استفاده از چاپ هولوگرام ضروري است؟

تكنولوژي سه بعدي هولوگرافيك

تكنولوژي نمايش سه بعدي هولوگرافي سبب شده تا افراد، ديد جديدي را نسبت به اجسام و تصاوير آنها داشته باشند. امروزه اين گونه تصاوير كه توسط هولوگرافي هاي سه بعدي ايجاد مي شوند بر روي سلامتي، تجارت، مراقبت، آموزش، هنر و علم تاثيرات فوق العاده اي داشته است. همچنين با توجه به بودجه و هزينه هايي كه براي اكران بسياري از فيلم ها در سينماها صرف مي شود افراد بيشماري متقاضي هستند تا فيلم ها به صورت نمايش هاي سه بعدي هولوگرافيك پخش شوند. از اين رو با شناخته شدن نمايش هاي سه بعدي هولوگرافيمردم بيش از پيش به سمت آن روي آورده اند.

نمايش هولوگرافيك سه بعدي چيست؟

هولوگرافيسه بعدي نمايشي از مدل ها و محصولات متنوع در زواياي مختلف مي باشد كه معمولا درون جعبه اي تصوير يك محصول به صورت شناور نمايش داده مي شود. در عصر حاضر با استفاده از نمايش سه بعدي هولوگرافيك، افراد مي توانند محصول خود و يا سازه اي را از زواياي مختلف به صورت مجازي در ابعاد كوچكي تماشا نمايند. اين گونه نمايش ها بيشتر براي نمونه هايي كه براي عموم مردم غير قابل دسترس و بسيار حساس هستند به كار برده مي شود. همانند شبيه سازي اشكال سه بعدي وسايل موزه ها و هواپيماهاي مختلف و....كه نمايش دادن سه بعدي آنها براي عموم مردم امكان پذير نمي باشد. در حقيقت هولوگرافيك سه بعدي شامل صفحات و نمايشگرهايي است كه منعكس كننده نور هستند و به راحتي تصوير جسمي را درون شيشه هايي كه پوشيده از برچسب ماده اي با نام نانو بك پروجكشن است منعكس كرده و به تصوير مي كشد.لذا افراد مي توانند تصوير جسم را درون جعبه از جهات مختلف تماشا نمايند.

نمايش هولوگرافي سه بعدي

تكنولوژي نمايش سه بعدي هولوگرافي

تكنولوژي هولوگرافيپروجكشن به گونه اي است كه در حقيقت تصويري تمام رنگي با كيفيتي مطلوب را به صورت سه بعدي به تماشاگران ارائه مي دهد به طوري كه بينندگان شخص و يا شيء واقعي را بر روي صحنه مي بينند در صورتي كه تصوير شخص و يا اجسام به صورت مجازي در تعامل مي باشند. اين گونه تصويرهاي سه بعدي از نظر ديد انسان با پرسپكتيو و عمق در فضا به حالت معلق ديده مي شود و به شدت در ذهن مخاطب به واقعيت نزديك است. مهمترين ويژگي كه نمايش سه بعدي هولوگرافيك از خود نشان داده ديده شدن تصويرها با چشم غير مسلح مي باشد. تصاوير هولوگرافيك معمولا مي تواند با تجهيزات خاص بر روي يك صحنه به نمايش گذارده شود و يا به كمك پروژكتور بر روي يك سطح نامرئي و شفاف در معرض ديد افراد قرار گيرد.

با كاربردهاي چاپ هولوگرافي آشنا شويم

با ورود تكنولوژي هولوگرام در صنعت، استفاده از اين تكنولوژي روز به روز گسترده مي شود و قابليت هاي ديگري از آن به نمايش گذاشته مي شود. تكنولوژي هولوگرافي به دليل داشتن ويژگي هاي منحصر به فردي كه دارد بسيار مورد توجه قرار گرفته است و در بخش هاي متعددي مورد استفاده قرار مي گيرد و امروزه شاهد نمايش صحنه هاي سه بعدي از اين قابليت هستيم. از جمله اين ويژگي ها مي توان به اين موارد اشاره داشت.

از قابليت هاي منحصر به فرد آن مي توان به كاربرد آن در صنعت چاپ اشاره داشت كه شناخته شده ترين آنها برچسب هاي هولوگرافي است كه اين برچسب ها قابليت اينكه بتوانيم صحنه ها و رنگ ها را از چند جهت و عمق هاي مختلف ببينيم براي ما فراهم آورده است. بر روي اين برچسب ها اطلاعات دقيق مربوط به كالا و ساير ويژگي هاي منحصر به فرد آن ذخيره مي شود تا از جعل كردن كالا جلوگيري شود. برخي از نمونه برچسب ها وجود دارد كه تصاوير هولوگرافيك در آنها مخفي شده است و بايد تحت شرايط نوري خاصي آنها را مشاهده كرد. برخي ديگر به راحتي با تغيير زاويه ديد ما در راستاهاي مختلف نمايان مي شوند.

از ديگر مواردي كه در مورد استفاده از چاپ هولوگرافي مي توان نام برد جنبه تزئيني آن مي باشد و در صنعت مد بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد مانند لاك ناخن و يا لباس هايي كه از تكنولوژي هولوگرام الهام گرفته شده اند. حتي يك شركت شكلات سازي سوئيسي از هولوگرافيك براي ايجاد طرح هاي سه بعدي بر روي شكلات هاي خود بهره جسته است. و بسياري موارد ديگر.

هولوگرافي

شكل هاي مختلف برچسب هولوگرام

برچسب هاي هولوگرام را مي توان به شكل ورقه اي و يا رولي توليد كرد و كيفيت آنها بسيار بالا بوده و امكان تخريب يا كندن آنها از روي كالا ممكن نمي باشد. مرسوم ترين نوع برچسب هاي هولوگرافي نوع امنيتي آن مي باشد. اين نوع نيز غير قابل جدا شدن مي باشد و نمي توان مجدد از آنها استفاده كرد. شماره گذاري ها بر روي برچسب ها را مي توان به دو طريق ليزري و جوهري انجام داد و با توجه به نوع آنها در قيمت هاي مختلفي عرضه مي شود. نمونه هايي كه نياز به دستگاه خاصي براي خواندن اطلاعات ندارند نسبت به نوعي كه بايد دستگاه خاصي وجود داشته باشد گرانتر مي باشد.

چرا استفاده از چاپ هولوگرام ضروري است؟

متاسفانه پديده جعل و ساخت نمونه تقلبي از روي كالايي اين روزها به قدري زياد شده است كه نه تنها به توليد كنندگان ضربه وارد مي كند بلكه مصرف كنندگان نيز ضربه مي خورند. تكنولوژي هولوگرافي با قابليت هايي كه دارد براي جلوگيري از امكان جعل و كلاهبرداري به كمك توليدكنندگان و صنعتگران آمده است. استفاده از اين تكنولوژي به صورت برچسب هاي هولوگرام يكي از اصلي ترين و امن ترين راه هاي جلوگيري از سودجويي برخي افراد مي باشد. زيرا همانطور كه گفته شد اطلاعات دقيق كالا اعم از شماره ثبت، صاحب برند و اطلاعات ديگر كه به درخواست مشتري تعيين مي شود بر روي اين برچسب ها منتقل مي شود و تنها با استفاده از ابزار خاصي مي توان آنها را مشاهده كرد.

علاوه بر حمايت از توليد كنندگان و مصرف كننده ها، استفاده از برچسب هاي هولوگرافي بر روي كارت هاي شناسايي مانند كارت ملي، پاسپورت، كارت بانكي، گواهي رانندگي و ... باعث جلوگيري از تقلب و ساخت نمونه جعلي آنها مي شود.

هولوگرافي ضد جعل

چهار كاربرد هولوگرام وهولوگرافي مدرن

پنج روش شگفت انگيز كه هولوگرام ها در هولوگرافي مدرن و تعهد هاي كاربردي آن همگان را شگفت زده كرده است. نمايش پرنسس ليا درهولوگرافي مدرن استار واردرنيويورك، هامبورگ و بلژيك را به خاطر آوريد. از لحاظ فني تمامي اين ها نمايش غير واقعي هولوگرافي با جلوه هاي ويژه ي سينمايي درون آب و دود است يا نمونه هايي از حقه هاي سينمايي است كه pepper ghost ناميده مي شود. هولوگرام ها تجارت گسترده اي دارند. تخمين زده شده است در سال 2020 خريد و فروش و نمايش هولوگرام اصلي 5.5 دلار بيليون است.

 
[ ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۵۲:۵۷ ] [ نادر رفيعي ]
[ نظرات (0) ]
[ ]