جلوگيري از جعل با استفاده از هولوگرافي

تكنولوژي نمايش سه بعدي هولوگرافيك چيست

تكنولوژي نمايش سه بعدي هولوگرافيك سبب شده تا افراد، ديد جديدي را نسبت به اجسام و تصاوير آنها داشته باشند. امروزه اين گونه تصاوير كه توسط هولوگرافيك هاي سه بعدي ايجاد مي شوند بر روي سلامتي، تجارت، مراقبت، آموزش، هنر و علم تاثيرات فوق العاده اي داشته است. همچنين با توجه به بودجه و هزينه هايي كه براي اكران بسياري از فيلم ها در سينماها صرف مي شود افراد بيشماري متقاضي هستند تا فيلم ها به صورت نمايش هاي سه بعدي هولوگرافيك پخش شوند. از اين رو با شناخته شدن نمايش هاي سه بعدي هولوگرافيك مردم بيش از پيش به سمت آن روي آورده اند.

صفحه نمايش هولوگرافي

تكنولوژي نمايش سه بعدي هولوگرافيك

تكنولوژي هولوگرافيك پروجكشن به گونه اي است كه در حقيقت تصويري تمام رنگي با كيفيتي مطلوب را به صورت سه بعدي به تماشاگران ارائه مي دهد به طوري كه بينندگان شخص و يا شيء واقعي را بر روي صحنه مي بينند در صورتي كه تصوير شخص و يا اجسام به صورت مجازي در تعامل مي باشند. اين گونه تصويرهاي سه بعدي از نظر ديد انسان با پرسپكتيو و عمق در فضا به حالت معلق ديده مي شود و به شدت در ذهن مخاطب به واقعيت نزديك است. مهمترين ويژگي كه نمايش سه بعدي هولوگرافيك از خود نشان داده ديده شدن تصويرها با چشم غير مسلح مي باشد. تصاوير هولوگرافيك معمولا مي تواند با تجهيزات خاص بر روي يك صحنه به نمايش گذارده شود و يا به كمك پروژكتور بر روي يك سطح نامرئي و شفاف در معرض ديد افراد قرار گيرد.

رشد فناوري با هولوگرافيك سه بعدي

اين فناوري در زمينه هاي مختلف به سرعت سبب رشد و توسعه شده است و تبليغات و رقابت هاي تجاري محصولات متنوع كاربردهاي فراواني داشته است. زيرا اين گونه نمايشگرها جلوه اي خاص داشته و در ذهن مخاطبين بيشتر باقي خواهد ماند. اولين بار استفاده از اين تكنيك در كمپاني هايي نظير BMW و COca Cola به منظور تبليغات جهاني و تجاري ديده شد. تكنولوژي نمايش سه بعدي هولوگرافيجديد نه تنها در تلويزيون و كامپيوتر ها مورد استقبال قرار گرفته است بلكه نمايش دادن آنها به صورت درك تجربي و محيطي به مراتب جذاب تر خواهد بود. امروزه در زندگي هاي روزمره استفاده از نمايش سه بعدي هولوگرافيك بسيار ديده شده است از جمله ليبل هاي هولوگرام حفاظتي، تلويزيون هاي سه بعدي، تصاوير لنتيكولار بر روي بسته بندي هاي محصولات مختلف مي باشد .

هولوگرافي سه بعدي

چگونگي عملكرد هرم هولوگرافيك سه بعدي

نمايش سه بعدي هولوگرافيك توهمي را براي بيننده ايجاد مي نمايد و باعث مي شود تا افراد تصوير را در هوا ببينند. در حقيقت در هولوگرافيسه بعدي چهار شكل به صورت متقارن بر خلاف تصوير مشابه روي چهار وجه هرم قرار مي گيرند و تمامي تصاوير در مركز هرم به هم مي رسند. اين تصاوير و پيش بيني ها در فضاي مجازي در حالت يكنواخت به كار گرفته مي شوند تا در نهايت يك شكل كامل حاصل شده و افراد يك توهم سه بعدي را مشاهده نمايند. در واقع نمايش سه بعدي هولوگرافيك ضبط و عكاسي از يك طيف نوري است نه تصوير ثبت شده توسط لنز دوربين، به همين دليل است كه درك دسته اي از نورها براي بسياري از افراد غير قابل درك مي باشد. زيرا چيزي كه در هولوگرافيك سه بعدي باعث خلق تصويرهاي متنوع مي شود، موج فركانس است.

تصاوير هولوگرافيسه بعدي به كمك پروژكتورهاي سه بعدي به وجود مي آيند و ده ها پروژكتور سه بعدي مورد استفاده قرار مي گيرد تا مخاطبين بتوانند از هر زاويه اي تصوير را به وضوح تماشا نمايند. هنگامي كه بيننده اي تصوير سه بعدي هولوگرافيك را لمس مي نمايد، تنها چيزي كه در ميان انگشتان خود مي يابد طيف گسترده اي از نورها خواهد بود و هيچ ماده فيزيكي وجود نخواهد داشت. از اين رو هرم سه بعدي هولوگرافيك ضبط اطلاعات در رابطه با نوري است كه از جسم اصلي پراكنده شده و در طيف گسترده اي از جهات تشعشع مي يابد. در هرم سه بعدي هولوگرافيك اين امكان وجود دارد تا پرتوها با به كارگيري از لنزها پخش شده و به كمك آينه ها به صحنه مورد نظر هدايت شوند. اين روش در واقع يك تكنيك است به طوري كه زمينه نور را فراهم مي آورد. هولوگرافيك سه بعدي همانند ضبط صدايي است كه از ارتعاشات يك ماده اي در هوا به وجود آمده باشد ، اگر چه ديگر ماده صدايي از خود توليد نمي كند اما ارتعاشات آن مي تواند در فضا وجود داشته باشد.

كاربرد هولوگرافي در جلوگيري از جعل

متاسفانه پديده جعل و ساخت نمونه تقلبي از روي كالايي اين روزها به قدري زياد شده است كه نه تنها به توليد كنندگان ضربه وارد مي كند بلكه مصرف كنندگان نيز ضربه مي خورند. تكنولوژي هولوگرافي با قابليت هايي كه دارد براي جلوگيري از امكان جعل و كلاهبرداري به كمك توليدكنندگان و صنعتگران آمده است. استفاده از اين تكنولوژي به صورت برچسب هاي هولوگرام يكي از اصلي ترين و امن ترين راه هاي جلوگيري از سودجويي برخي افراد است. زيرا همانطور كه گفته شد اطلاعات دقيق كالا اعم از شماره ثبت، صاحب برند و اطلاعات ديگر كه به درخواست مشتري تعيين مي شود بر روي اين برچسب ها منتقل مي شود و تنها با استفاده از ابزار خاصي مي توان آنها را مشاهده كرد. علاوه بر حمايت از توليد كنندگان و مصرف كننده ها، استفاده از برچسب هاي هولوگرافي بر روي كارت هاي شناسايي مانند كارت ملي، پاسپورت، كارت بانكي، گواهي رانندگي و … باعث جلوگيري از تقلب و ساخت نمونه جعلي آنها مي شود.

استفاده از هولوگرافي در پزشكي

در دهه هاي گذشته شاهد تحولات عظيمي در پزشكي بوده ايم كه در اين بين يكي از ابزارهاي بي نظير براي به تصوير كشيدن اطلاعات مربوط به بيمار و آموزش دانشجويان و پزشكان، هلوگرام باشد. به طوري كه بسياري از سيستم هاي پزشكي با استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته توانسته اند به توليد داده هاي بسيار پيچيده برسد. با اين اوصاف بايد گفت كه تصاوير هولوگرافي به طرز بينظيري واقعي بوده است. با اين حال يكي از مهم ترين مزيت هاي هولوگرام اين است كه براي مشاهده تصاوير آن نياز به هيچگونه دستگاه يا ليزر خاصي نبوده و دانشجويان و دكترها مي توانند سريعاً نگاهي به تصاوير سه بعدي انداخته و با استفاده از تصاوير متفاوت هولوگرام، اعضا و بخش هاي مختلف بدن بيمار را معاينه نمايند.

هولوگرام در پزشكي

با اين حال با وجود استفاده هاي زيادي كه از هولوگرافي در پزشكي مي شود مشاهده شده كه روز به روز اين صنعت در حال پيشرفت مي باشد. در اين بين بايد بدانيد هولوگرافي آندوسكوپي با پتانسيل و قابليت هايي كه دارد بسيار مورد استفاده در صنعت پزشكي قرار مي گيرد. با تمام اين تفاسير لازم است بدانيد كه به طور كلي دو نوع هالوگرافي در دسترس بوده كه شامل هولوگرافي متعارف و هولوگرافي پويا مي شود. در هولوگرافي متعارف تصاوير ثابت از اشياي سه بعدي نشان داده شده كه تغيير در زاويه ي ديد بيننده موجب تغيير ديدگاه هالوگرافي خواهد شد. همچنين نوع ديگر هولوگرافي به گونهاي بوده كه حركت را به شكل دو بعدي يا سه بعدي مي افزايد.

 
[ ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۶:۰۷ ] [ نادر رفيعي ]
[ نظرات (0) ]
[ ]